Kalifornie 7. a 8. den – Golden Gate, Twitter a Alcatraz

První ráno v San Franciscu jsem využil MHD bus k tomu, abych se dostal na Powel station, kde je linka cable car až do Fishermans Wharf. Dorazil jsem na místo, ale fronta na legendární lanovku byla tak 5x větší než včera v podvečer. Řekl jsem si, že nemíním čekat a tak jsem vyšel pěšky, cesta to byla dlouhá a kopcovitá. Měl jsem ještě možnost nastoupit do cable car na stopu (na těchto místech, které jsou položeny po trase lanovky není tolik lidí), ale potřeboval jsem se dostat do půjčovny kol Dylans Tours, takže jsem povození nevyužil (snad jindy).

Po vypůjčení kola jsem se vydal na oběd směr Pier 39, kde mi foursquare doporučoval restauraci, která mě na první pohled velmi zaujala a to Bubba Gump Shrimp Co. Připomíná vám to něco? Je to ta restaurace, kterou si vysnil Bubba v nezapomenutelném snímku Forrest Gump a tento sen mu Forrest splnil a restauraci v Kalifornii opravdu založil :-D. Je to snad nejstylovější restaurace ve kterém jsem kdy byl, po stěnách jsou artefakty z filmu, na obrazovce tu nepřetržitě běží 24 hodin denně Forrest Gump a na stolech máte 2 cedulky (Run Forest Run a Stop Forest Stop), na základě kterých obsluha ví, zda zastavit nebo si ještě vybíráte.

Výhled je úžasný, restaurace sídlí na konci dřevěného mola s výhledem na věznici Alcatraz a další přístavy. Ceny jsou ale astronomické, v podstatě za normální jídlo platíte od 12 dolarů bez DPH, ceny jídel jsou tu udávány vždy bez DPH (cca 10%). Na základě referencí jsem si dal Shrimps Heaven za 23 dolarů bez DPH a mango juice, celkově jsem platit něco přes 33 dolarů včetně dýška a DPH. Trošku mě otravovalo, že celou dobu (co 10 min) za mnou chodila obsluha, zda je vše ok a zda mi chutná apod. Opět jedno z mých poprvé, musím říct, že jsem v restauraci (spíše fastfood) v přepočtu za 660 Kč za 1 jídlo nikdy nejedl. Na druhou stranu stylovost a kvalita surovin (opravdu čerstvé krevety) tomu asi odpovídá 🙂

Dále jsem se po cyklistické stezce kolem pláže vydal směr Golden Gate, což byl vrchol mého dne. Zastavil jsem se v 2 loděnicích (válečné a historické lodě) a v nějaké historické herně s herními automaty za posledních 100 let.

Po úmorné cestě na kole s batohem na zádech (teď jsem backpacker) jsem dorazil k prvnímu viewpointu na Golden Gate, ten byl relativně vzdálený ale pěkný. Poté jsem sešel dolů k Fort Point, který je velmi častým místem k focení a je také nejblíže k mostu. Tady jsem si pokecal s jedním amíkem, který mě fotil, že Česko zná a že byl v Praze a tak, no znáte to :). Nakonec jsem si řekl, že musím přejet na kole most a prozkoumat, co je na druhé straně. Most je opravdu šíleně dlouhý a je na něm velký traffic jak aut (ty jsou ale bokem), tak cyklistů a chodců, které jsem se snažil v „samozřejmě“ maximální možné rychlosti 15min/hod nesestřelit. Nakonec jsem dorazil na druhý viewpoint Vista Point, ten mi přišel docela slabý, vyfotil jsem se párkrát a zamířil směr Golden Gate Park. Po cestě jsem si ještě stihl v jednom parku u golfového hřiště odpočinout. To strmé stoupání mě skoro zabilo a zadek mě bolí ještě teď.

Cyklistika opravdu není moc pro mě, raději bych tu měl skůtr :). Zajímavé je, že jsem tu nikde něviděl půjčovnu skútrů, přitom mi přijde, že je to nejlepší dopravní prostředek po přemisťování na ostrově (autem nezaparkujete, kolo je zese hodně náročné – vzdálenosti dlouhé a hodně převýšení). Asi si tu otevřu půjčovnu, věřím, že by se mi dařilo :). Na druhou stranu je pravda, že na ty stezky na skútru a motorovými vozidly nemůžete, tak možná proto, ale Segwaye jsem tu viděl a to je taky na motor, ne?

Po cestě ke Golden Gate parku jsem si začal uvědomovat, že asi nestíhám a po dalším úmorném stoupání jsem to zapíchnul na jednom školním hřišti pro americký fotbal. Zrovna tam měli zápas v lakrosu, který jsem si prohlédl a trošku si odpočinul. Ten sport je hodně zvláštní a naživo jsem ho ještě nikdy neviděl. No, nemůžu říct, že bych mu příšel na chuť :-D. Poté jsem se měl sejít s Rajem, což je můj historicky první host pro couchsurfing. Měl jsem z toho trošku obavy  netušil jsem jak to bude probíhat a zda není Raj masový vrah a před samotnou vraždou mě pomalu neznásilní :). Nicméně vše proběhlo v pořádku  Raj je Ind žijící pár let v USA, je to vývojář a pracuje v Twitteru na zkracovači odkazů. Předtím dělal v indické pobočce Yahoo a později v jejich pobočce v USA. Raj je hodně chytrý a vzdělaný člověk, který má hodně útulný byt, 2 motorky, auto Infinity a vypadá docela hodně zabezpečeně (v Twitteru asi platí hodně dobře). Po ukázání bytu a gauče, na kterém budu spát, jsem si cca hodinu povídali a říkal mi tipy, kam jít atd. Poté mi nabídnul, že mě na nějaké vzdálenější místa vezme autem (Marine Headlands na Golden Gate, Twin Peaks), že bych to na kole měl dost komplikované. Tohle dává mému cestování úplně nový rozměr a rozhodl jsem se couchsurfing zařadit do mého dalšího cestování, ne proto, že je to zdarma, ale proto, že potkáte hodně zajímavé lidi a narazíte na další neocenitelný feedback. Navíc mi Raj nabídnul, že můžu další den přijít na oběd do centrály Twitteru (btw mám už domluvenou večeři v centrále Googlu v Silicon Valley, ale to bude až v dalším článku). BTW dozvěděl jsem se, že jsem měl docela luck, že šel Golden Gate vidět celý, protože ve většině případnů je tam mlha. Tak jsem za tento luck moc rád 🙂

Raj mi ještě nabídnul, zda s ním nepůjdu někam sednout, ale já jsem byl po celodenním šplapání tak zničený, že jsem o půl 10 lehl a usnul. Ráno jsem se kupodivu probudil nerozřezaný a neznásilněný a začal další zajímavý den. Tento den ale začal poměrně škaredým počasím, byla mlha (San Francisco má vlastní mikroklima) a poprchalo. Raj mi nabídnul cestu autem (jinak je tam velmi náročné se dostat – velký kopec) do NP Marine HeadLands, který je na druhé straně mostu a je z něj krásný výhled na Golden Gate. Nicméně díky tomu, že byla mlha a pochmurné počasí, tak jsme nic neviděli. Pak mě vzal zpět ke svému bytu, kde jsem si vyzvedl kolo a jel jsem napříč dalšímu dobrodružství. Plán byl zajet do Golden Gate Parku, kam jsem dorazil, ale díky docela výrazné zimě a mlhavému počasí byla cesta na kole docela utrpení. Měl jsem pouze tričko a mikinu a venku bylo cca 7 stupňů Celsia, takže na kole masakr.

Nicméně když jsem odjižděl z parku, tak se začalo zlepšovat počasí a to docela rapidně, takže něž jsem dorazil k dalšímu checkpointu, ulici Haight-Ashbury, tak už bylo pěkně. Dotaz na pozorné čtenáře, kdo z vás ví, co významného se na této ulici před několika desítkami let odehrálo? Kamarád mě upozornil, že na ulici jde velmi výrazně cítit tráva, nicméně mě přijde, že tráva tu jde cítit úplně všude. Je jedno, zda jsem byl v LA nebo SF, je taky úplně jedno jestli jste v centru nebo mimo, prostě všude jde cítit tráva :-D. Kolo jsem musel vrátit do 12:00 a chtěl jsem ještě po cestě stihnout ATT park, což je obrovská baseballová aréna klubu Giants. Cesta k ní byla docela drsné vzrůšo, protože jsem si to štrádoval na kole docela rušnou silnicí. Naštěstí ve velké části cesty byl zelený pruh pro cyklisty. Nakonec jsem kolo vrátil a vyrazil si to za Rajem do centrály Twitteru, kam mě pozval na návštěvu a oběd. Po cestě jsem narazil na bezdomovce, kteří si povídali o historii San Francisca a New Yorku a to velmi vzdělaným tónem a taky na pár bezdomovců a lidí, kteří si povídali sami se sebou a neměli handsfree. Vybral jsem si z bankomatu (u velkých bank jako Fargo Wells platíte nekřesťanský poplatek za výběr klidně i 5 dolarů), u menších (neoficiálních) platíte 2-3, ale zase máte omezeny výběry, obvykle na 200-300 dolarů. Po cestě jsem se stihl ještě zastavit pro externí baterii pro můj iPhone, který byl opět za necelých 6 hodin intenzivního používání GPS a internetu úplně vybitý, zase jsem docela dlouho čekal na odbavení, a to jsem byl první na řadě. Všiml jsem si, že Američanům vše šíleně dlouho trvá a rádi se vybavují a řeší zbytečnosti.

Návštěva Twitteru byla docela hektická, protože jsem dorazil trošku později (asi o hodinu :-D) a Raj měl trošku nervy, protože mu za chvíli začínal meeting. Takže jsme si dali skvělý oběd v gigantické kantýně, podíval jsem se na pár významných dveří, kde byl místo jmenovky twitter nick a vyfotil se na pultíku u zídky s logem twitteru :). Poté jsem využil legendární cable car (nebyla fronta) a jel jsem směr Pier 33 na výlet do věznice Alcatraz.

Cesta byla v pohodě, je to chvíli lodí od břehu SF a samotný ostrov Alcatraz ( island of the pelicans) byl naprosto úžasný. Uvedla nás první průvodkyně, další povídala extrémně zajímavé a vtipné informace o 100 letech Alcatrazu a nebylo to žádné tlachání o historii, ale vše bylo proloženo příběhy a vtípky. Nikdy jsem ještě tak zábavné „guidy“ nezažil v porovnání s tím, co jsem slyšel v Thajsku bylo toto nebe. Američani prostě umí prodat příběhy a jsou v tomhle geniální. Naše zámky (obvykle s totálně nudným suchým předáním historických faktů – které si přečtete v každé knize) by si z nich měli vzít příklad. Nebudu vám tu popisovat, co vše jsme se dozvěděli, to by asi ani nemělo smysl. Jako zajímavost uvedu, že Alcatraz byla původně pevnost, přebudována na nejdřívě vojenskou a pak státní věznici s nejvyšší ostrahou a že její provoz byl díky neskutečně vysokým nákladům na vězně ukončen v roce 1963.

Hodně zajímavé bylo povídání o pokusech o útěk z Alcatrazu. Poté jsme se přesunuli do žaláře, kde jsme dostali sluchátka s profi namluveným komentářem, který vás provedl po Alcatrazu krok po kroku. Bylo to prostě naprosto geniální, opravdu si to nemůžu vynachválit, hodně profi záležitosti, jak namluvené autentické hlasy lidí pracujících v Alcatrazu, tak předabované hlasy mrtvých věznů nebo to, jak probíhaly jednotlivé pokusy o útěk včetně toho, že to reálně vidíte. Tohle musíte prostě zažít a je to úplně nejvíce must to see místo při návštěvě San Francisca. Nakonec jsem nakoupil pár suvenýrů a vyrazil směr zpět Rajův byt v Richmond District, což je místo na druhé straně (západě) San Francisca. Cesta to byla dlouhá a úmorná, ale nakonec jsem dorazil a totálně vyšťavený o půj 10 PM usnul :).

PS: Rozhodně si musím znovu pustit film The Rock (skála), můj oblíbený americký blockbuster o Alcatrazu, teď když jsem to město prožil a pořádně prozkumal (autem, busem, pěšky, na kole) ten film bude mít pro mě úplně nový rozměr 🙂

František Szabó (16 dobrodružných článků)

Internetový marketér, který se specializuje na affiliate marketing.

6 thoughts on Kalifornie 7. a 8. den – Golden Gate, Twitter a Alcatraz

1. Dik rozhodne doporucuju,genialni zalezitost pokud mas moznost to naplanovat tak zabookuj night tour ale je potreba hodne dopredu. Nase guide lady mi rikala ze alcatraz je vecer creepy;-)

1. Moc dobrý článek, ten Bubba Gump byl i na Times square v NY a cena se mi nezdá až tak moc na USA, proste „obyčejné“ jídlo je drahé.. 🙂 Zajdi si potom do Wallmartu koupit něco mraženého a hned uvidíš, proč dáš radši prachy navíc za normální jídlo 🙂 SF vypadá moc hezky, škoda, že jsi se nedostal dál v Twitteru 🙂

1. Ja v tom Twitteru videl v podstate to nejzajimavejsi pak uz byly pouze kancelare a lidi:)